Pengikut antu :P

Klik hantu nuffnang ok!:P

Thursday, May 5, 2016

218: MENJUNJUNG SONGKOK HITAM

SBDJ SIRI 218 

MENJUNJUNG SONGKOK HITAM

SAYA segera mendekati datuk.

Harun hanya memerhatikan saja tindak-tanduk saya. Barangkali, dia sedang memikirkan sesuatu. Kalau tindakan yang bakal diambil menguntungkan, dia sokong seratus peratus. Kalau merugikan, mungkin dia menyisihkan diri. Macam-macam yang tumbuh dalam kotak fikiran.

"Bagaimana tuk? ."

Tidak ada sebarang reaksi yang datuk tunjukkan.

"Bagaimana tuk?" ulang saya cemas.

"Apa,dia?," sahut datuk dalam nada suara yang kurang menyenangkan. Muka Harun saya jeling, dia tunduk bersama senyum sinis.

Saya jadi serba salah menerima tempelak dari datuk bersama sinar mata yang tajam. Wajahnya, nampak bengis. dalam keadaan yang agak runcing itu, tanpa disangka-sangka Harun Fadilah campur tangan. Dia menerangkan kepada datuk apa yang mahu saya perkatakan secara terperinci. Usaha Harun berhasil, datuk tersenyum senang.

"Kita pergi, kamu dengan Tamar ikut sama," jawab datuk pendek tetapi, tegas.

Keriangan berpesta dalam diri, kerana bakal dapat melihat adat budaya di Kampung Raja Susuk.

“Tapi memanda........ ," muka Harun nampak cemas semacam."

"Apa dia Harun?"

"Ada kerja yang belum selesai di rumah, barang dalam bungkusan masih belum ditanam,belum dibuang," Harun mengingatkan datuk.

Dada saya berdebar dan bimbang, kalau ingatan itu boleh membuat datuk membatalkan rancangannya.

"Tak mengapa, kita ke Pengkalan Berandan dulu, selesaikan masalah jenazah, kemudian baru kita fikirkan tentang barang dalam bungkusan," datuk memberikan kata pemutus. Kebimbangan yang berputih di kalbu segera gugur.

Tetapi, hati kecil merasakan tindakan datuk itu sesuatu yang ganjil. Selalunya, dia tidak mahu menangguhkan atau membatalkan sesuatu rancangan yang sudah diatur, kerana perbuatan itu merupakan pantang larang baginya. Tetapi, kenapa kali ini kebiasaan itu ditukar. Mungkin, dia melakukannya atas muslihat atau tujuan tertentu.

Mana tahu, si mati yang dipanggil RAJA SUSUK itu ada hubung kaitnya dengan barang dalam bungkusan di rumah Harun. Boleh jadi, dari Pengkalan Berandan datuk mahu memulakan tugasnya menjejaki pengamal ilmu susuk. Semua persoalan itu berlegar-legar dalam peti otak saya.

"Kamu berdua naik kereta itu."

Jari telunjuk datuk menuding ke arah kereta Austin Mini berwarna merah. Arahan itu kami patuhi. Kereta mini yang dipandu oleh etnik Batak mula bergerak, terpisah agak jauh dari kereta yang dinaiki oleh Pak Imam, Datuk dan si ulama berbadan kecil, kira-kira dalam jarak lima buah kereta.

Anak muda empat puluhan, naik satu kereta dengan Syed Hamid AI-Hadad. Pak Imam dan datuk, mendahului kereta jenazah. Tidak ada jemaah yang mahu naik kereta Austin mini merah. Mungkin kerana mereka memikirkan kereta itu kecil dan kurang selesa untuk satu perjalanan yang jauh.

Kerana tidak ada orang lain, pergerakan kami terasa bebas. Boleh bercakap apa saja dengan pemandu beragama Kristian yang peramah dan periang.

"Saya sudah dua kali ke Penang. Seronok di sana” katanya bangga.

"Banyak duit kamu?" usik saya.

"Tuan Syed yang bawa, kalau harapkan saya entah bila sampai. Tapi, ada peristiwa menarik.....,”si pemandu berhenti bercakap. Dia ketawa lucu.

"Kenapa? Apa yang lucunya," Harun pula bertanya.

"Begini, salah seorang kawan rapat Tuan Syed telah menceritakan pada saya tentang sebuah gereja tua di Bukit Mertajam, kalau tak silap saya Gereja Stann. Saya ingin melihat dan sembahyang di gereja tersebut. Perkara itu saya ceritakan pada Tuan Syed,” pemandu peramah berhenti bercakap. Stereng kereta dipaut kemas menempuh satu selekoh yang tajam.

“Saya ceritakan hasrat hati saya padanya. Cara kebetulan hari saya bercerita itu hari Ahad dan dia bersedia menghantar saya ke tempat tersebut. Perkara ini jadi gempar, ada orang Islam di tempat itu melihat seorang haji berdiri di depan gereja menemani seorang lelaki bersongkok masuk ke gereja. Perkara itu jadi gempar, saya dan Tuan Haji diburu wartawan.”

“Apa jadi selanjutnya?” Harun mendesak.

“Setelah dijelaskan kedudukan sebenar, perkara itu selesai dengan baik. Rupa-rupanya di semenanjung tidak ada orang pakai songkok pergi ke gereja kerana yang bersongkok itu orang Islam. Pada saya songkok itu budaya bukannya agama,” terang pemandu Batak.

SUKAR

DAN dia menganggap perkara itu merupakan pengalaman yang sukar dilupakan. Tetapi, dia memuji Tuan Syed Hamid AI-Hadad yang bersikap toleransi terhadap pekerjanya yang bukan beragama Islam.

Kerana sikapnya itu, ada pekerjanya yang bukan Islam berbincang dan bertukar-tukar pendapat tentang agama secara terbuka dengannya. Malah, ada yang tertarik dengan penjelasannya itu memeluk agama lslam.

Apa yang menariknya, secara samar-samar Harun mengetahui serba sedikit tentang Syed Hamid AI-Hadad yang dikenalinya sebagai seorang dermawan, bersedia membantu siapa sahaja. Tanpa mengira agama dan keturunan.

"Setahu saya Syed Hamid ada kedai buku," Harun mula mencungkil rahsia.

"Iya, sebenarnya lebih dari itu," jawab pemandu Austin mini merah.

Rupa-rupanya, jawapan itu mendorong Harun mencungkil rahsia tentang Syed Hamid AI-Hadad lebih mendalam. Saya kagum dengan cara Harun, menyusun kata yang dapat mempengaruhi si pemandu menceritakan agak terperinci tentang Syed Hamid Al-Hadad.

Menurut si pemandu kereta Austin mini merah, Syed Hamid Al-Hadad pernah memberitahu, bahawa keturunan berasal dari dunia Arab, lebih tepatnya Hadramaut. Salah seorang dari keturunannya pernah menjadi mufti Negeri Johor sekitar hujung tahun dua puluhan, manakala yang lain tersebar di seluruh Nusantara.

Matlamat mereka berdakwah dan memartabatkan imej Islam di mata dunia bukan Islam. Kerana itu mereka merantau dan berniaga untuk mengukuhkan ekonomi. Bila ekonomi sudah teguh mereka pun mendirikan madrasah menyebarkan ajaran Islam. Ertinya,bila kedudukan ekonomi sudah mantap, barulah sesuatu kegiatan dapat diatur.

Seterusnya si pemandu kereta Austin menyebut tidak ramai yang tahu Syed Hamid AI-Hadad ada ladang getah di Palembang, ladang cengkih di Lampung. Ada beberapa buah kedai buku agama. Ada kapal untuk berulang alik Belawan-Pulau Pinang, tidak ramai yang tahu tentang kekayaannya yang sebenar kerana dia hidup dalam keadaan sederhana ke mana-mana hanya menggunakan kereta Austin Mini.

Kerana peniagaan keluarganya berpusat di Jakarta dan Singapura dalam sebulan dia hanya berpeluang berada di Medan selama tiga hari saja. Syed Hamid AI-Hadad terjumlah dalam golongan orang bertuah kerana para pekerjanya cukup amanah. Pemandu itu juga menyatakan, kereta yang digunakan untuk membawa dan mengiring jenazah ke tanah perkuburan semuanya disewa, kecuali kereta yang kami naiki.

Akhirnya, rombongan pun sampai di sebuah kampung yang agak terpencil di Pengkalan Berandan, tidak ramai orang kampung yang menanti jenazah "Raja Susuk." Malah, beberapa orang penduduk yang turut ke tanah kubur tidak pula terkejut atas kematian Raja Susuk tersebut.

KECIL

SELESAI saja talkin dibacakan oleh si ulama berbadan kecil, dan ketika orang mahu berangkat pulang, bau wangi segera menusuk Iubang hidung. Bagi yang datang dari Masjid Raya (Medan) perkara itu tidaklah mengejutkan.

Tetapi, bagi beberapa orang penduduk kampung yang hadir di tanah kubur sudah pasti merasa terkejut dan hairan. Malah, ada di antara mereka yang bercakap sama sendiri.

"Saya minta Tuk Guru dan rombongan singgah di rumah. Ayah saya, adik kepada si mati ada menyediakan kopi panas sebagai tanda terima kasih terhadap kerjasama yang diberikan pada arwah," anak muda empat puluhan menyampaikan amanat ayahnya.

Permintaannya, di perkenakan oleh si ulama berbadan kecil. Semua ahli rombongan menuju ke rumah papan yang bentuknya tidak ubah seperti rumah orang Melayu Kedah, berbumbung lima, berdindingkan papan lidah. Papan pintu dan tingkap berukir indah.

Abang saya memang tidak disenangi oleh orang-orang di sini, puas saya memujuknya supaya berhenti dari melakukan perbuatan kurang manis, malangnya cakap saya tidak diambil peduli. Bila anak saya ini......”

Lelaki itu menudingkan jari ke arah anak muda empat puluhan,"menamatkan pengajian di Mekah dan balik ke sini kira-kira tiga bulan terus mendampinginya ke mana saja. Akhirnya, dia sedar dan mencari orang yang sudi membimbingnya. Dia berhajat benar-benar mahu bertaubat di Masjid Raya dan mahu berguru di situ. Ternyata, Allah lebih sayangkan dia. Terima kasihlah kerana tuan-tuan membawa anak saya," ayah kepada anak muda empat puluhan, menamatkan ucapannya. Dia tersedu.

Anak muda empat puluhan mempersilakan ahli rombongan minum air kopi yang terhidang. Dan saya dapat mengesan, sejak dari dalam Masjid Raya lagi, datuk begitu rapat dengan anak muda empat puluhan. Tidak putus-putus bercakap. Perkara itu berlanjutan hingga ke saat ini.

Datuk dan Pak Imam sepakat menyuruh si ulama berbadan kecil membalas ucapan ayah pemuda empat puluhan. Setelah memberi salam, si ulama berbadan kecil pun meneruskan ucapannya.

"Sebagai orang Islam, kita dituntut memberi panduan dan jalan kepada orang yang sudah insaf dan menyedari kesalahan-kesalahan yang dibuatnya. Berpegang pada prinsip itulah kami membantunya. Orang yang patut kita puji ialah anak saudara si mati yang tidak putus asa berusaha membetulkan kesilapan ayah saudaranya.

"Begitu juga dengan Syed Hamid AI-Hadad yang sanggup menyediakan kenderaan untuk membawa jenazah ke sini. Setahu saya, dia seorang dermawan Islam yang baik sentiasa menghulurkan wang ringgit untuk kebajikan sesama Islam, termasuk membesarkan masjid dan surau.

Dia telah menggunakan keteguhan ekonominya untuk insan seagama. Dalam perkataan lain telah memanfaatkan hartanya ke jalan Allah. Kita berharap akan muncul lagi lebih ramai orang Islam yang kaya. Bila ekonomi orang Islam teguh dengan sendirinya orang Islam jadi kuat dan dihormati oleh orang lain.

Ingatlah Allah berfirman: Sesungguhnya aku tidak menganiaya manusia sedikit pun, akan tetapi manusia jugalah yang menganiaya diri mereka sendiri. Surah Yunus ayat 44, cubalah anda semua fahami dan halusi. Memanglah manusia selalu menyeksa hidup sendiri ........," si ulama berbadan kecil mengakhiri ucapannya.

Datuk dan Pak Imam menarik nafas lega. Semua yang mendengar ceramah pendek si ulama berbadan kecil termenung. Agaknya berfikir.

TENANG

SUASANA yang tenang itu dikocak oleh suara batuk seorang lelaki. 1 Saya merenung ke arah lelaki yang kelakuannya agak ganjil sedikit. "Tuk guru saya nak tanya, sedikit," dia bersuara.

Memang sudah sah lelaki itu bukan anggota rombongan dari Medan.

Dia orang tempatan. Anak muda empat puluhan nampak resah dan kurang senang dengan sikap orang itu.

"Teruskan pertanyaan kamu." susul si ulama berbadan kecil bila melihat lelaki berwajah keras, menjunjung songkok hitam yang lusuh, seperti keberatan mahu meneruskan pertanyaan.

"Boleh saya teruskan," lelaki itu minta kepastian.

"Silakan."

"Dj kubur tadi sara tercium bau wangi ," kata-kata, tidak diteruskan oleh lelaki tersebut. Anak muda empat puluhan yang resah nampak mula tenang. Malah tersenyum. Lelaki berwajah keras tidak memperkatakan tentang keburukan ayah saudaranya.

"Apakah bau wangi itu datang dari kubur si mati. Cuma itu saja yang mahu saya tahu," tambah lelaki berwajah keras.

"Saya tak dapat memastikannya tetapi, semasa mayat berada di dalam masjid bau wangi itu memang ada. Dalam perjalanan ke mari bau wangi itu tidak pula ada.

Semasa di tanah kubur, saya tidak pula tercium bau wangi," terang si ulama berbadan kecil dengan jujur. Jawapan itu, membuat si lelaki berwajah keras mengerutkan dahi dan menepuk songkok di kepala.

"Pelik," keluh lelaki berwajah keras.

Si ulama berbadan kecil, datuk dan Pak Imam tersenyum. Begitu dengan anak muda empat puluhan. Dia kira kehadiran lelaki berwajah keras mengganggu perjalanan majlis yang diatur. Ayah kepada lelaki empat puluhan hanya membisu tetapi, masih mampu mendermakan senyum pada orang yang datang.

Dari raut muka dan tindak-tanduk Ielaki berwajah keras itu ternyata membayangkan rasa tidak puas hatinya selagi dia tidak memperoleh jawapan yang benar-benar boleh memuaskan hatinya.

"Saya nak bertanya lagi." lelaki berwajah keras renung tepat ke arah batang hidung si ulama berbadan kecil.

"Silakan," tutur si ulama berbadan kecil.

"Menurut cerita yang saya dengar," si mati datang ke Masjid Raya mahu berjumpa ulama besar, dia mahu bertaubat tetapi, malangnya sebelum sempat bertaubat dia mati. Betulkah cerita ini?"

"Betul," jawab si ulama penuh yakin.

"Apakah bau wangi itu sebagai tanda taubatnya sudah diterima oleh Allah?" soal lelaki berwajah keras penuh ghairah.

NAFAS

PAK IMAM dan datuk menarik nafas, pada hemat mereka pertanyaan itu kebudak-budakan. Tidak harus dilayan dan sebahagian orang yang berada di situ gelengkan kepala.

"Satu pertanyaan yang baik," jawab si ulama berbadan kecil dengan wajah yang tenang. Datuk agak terkejut dengan jawapan tersebut.

"Saya cuma nak tahu," datang lagi suara dari lelaki berwajah keras.

"Begini, soal diterima atau tidak, itu soal roh si mati dengan Allah. Itu urusan Allah. Kenapa perkara itu kita persoalkan, pokoknya si mati berusaha mahu menebus kesalahan dengan Allah. Saya nak tanya kamu, apakah selama ini kamu telah melakukan perkara yang diperintah oleh Allah dengan sempurna."

"Itu urusan saya, itu soal peribadi."

Tiba-tiba lelaki berwajah garang melenting, mencabut songkok di kepala lalu dihempaskannya ke tanah.. Tidak memadai dengan itu, dia terus menggenggam penumbuk dan bersedia untuk menyerang si ulama berbadan kecil.

Ali Usman (Lelaki empat puluhan) segera menerpa ke arah lelaki berwajah garang. Bahu kanan lelaki itu ditepuknya. Mereka bertentang muka dan biji mata. Suasana terasa tegang dan sebarang kemungkinan buruk mungkin terjadi. Ali Usman membisikkan sesuatu ke lubang telinga lelaki berwajah keras. Beberapa saat berikutnya Ali Usman kembali ke tempatnya.

Ada perubahan yang ketara pada lelaki berwajah keras. Dia nampak kendur tidak seagresif tadi. Songkok di tanah diambil dan ditepuk berkali-kali sebelum disarungkan semula ke kepala.

"Saya yakin, bau wangi itu datang dari kubur si arwah. Saya merasa pelik kenapa orang yang semasa hayatnya jahat, mengamalkan perbuatan yang bertentangan dengan suruhan Allah, bila mati mayatnya berbau wangi. Pelik memang pelikkkkkk....." lelaki berwajah keras terus melampiaskan rasa tidak senangnya.

Ali Usman dan ayahnya gelengkan kepala, tidak tahu bagaimana mahu mengawal keadaan supaya tenang dan tenteram. Memang Ali Usman kecewa dengan peristiwa di luar dugaan. Rasa sedih atas kematian paman belum berakhir, timbul pula masalah yang memalukan dirinya pada orang kampung.

RESAH

ALl Usman maIu pada Syed Hamid Al-Hadad, maIu pada datuk dan Pak Imam. Mungkin juga pada saya dan Harun Fadillah. Ke manalah muka mahu dihalakan. Apalah jawapan yang mahu diberikan, bila ada orang bertanya haI tersebut padanya. Ali Usman benar-benar resah. Sekejap menggigit bibir, sebentar termenung panjang. Perbuatan itu diulangnya berkali-kaIi.

Apa yang dialami dan dirasai oleh Ali Usman, dapat dibaca oleh datuk. Dia segera mendekati Ali Usman. Bahu kiri lelaki empat puluhan itu diusap perlahan-lahan sambil anak mata hitamnya mencari anak mata hitam Ali Usman pandangan mereka bertembung.

"Bersabarlah, ini ujian."

"Maksudnya," lemah tekanan suara Ali Usman.

"Kamu orang berilmu, dalam pengetahuan agama. Bertahun belajar di Mekah, apa yang terjadi ini mungkin Allah mahu menguji kesabaran, ketinggian dan keikhlasan hati kamu, setiap insan memang diuji. Tetapi, kalau hilang pertimbangan, rosaklah kamu. Ingat, sabar itu sebahagian dari iman"

"Hummmmm......" Ali Osman anggukkan kepala sambil menelan air liur. Dan apa yang diucapkan oleh datuk terus disampaikan kepada ayahnya.

Sesungguhnya, saya sendiri bosan dan marah dengan kerenah dan lelaki berwajah keras itu, Suka buat sibuk tidak tentu fasal, tidak menghormati tuan rumah.

"Menyampah," itu yang tercetus dari kelopak bibir,

"Apa yang menyampah Tamar?" sampuk Harun.

"Orang itu," saya menajamkan mulut ke arah lelaki berwajah keras.

"Pedulikan,"

0 comments:

Post a Comment